Wednesday, January 27, 2010

ידידותיים לאובסס

לאחר שהעברתי את שיאו של החורף כשלרגליי נעלי סירה דקיקות, הייתי מוכרחה לנקוט בפעולה. "לא משנה מה, העיקר שתבחרי במשהו", הדהדו במוחי ראשי הדיברות של הפסיכולוג שלי. הבחירה היתה קשה וכואבת. לא רק שהיו לי מספיק התלבטויות משלי, כולל חוסר ודאות לגבי המידה של עצמי, אלא שגם לבן זוגי היו דעות מוצקות על הסוגייה. בכל פעם שהראיתי לו זוג ראוי, הוא אמר בארשת פנים חמורת סבר: "אבל הן מעור." מאז שהפך לטבעוני, הוא מעורר בי רגשות אשם כשאני רוכשת דבר מה העשוי מחיה. והצדק עימו. הוא הציע לי לסור ל-Sustainable, החנות האיסט וילג'אית המוצלחת, ולבחון את ההיצע. בססטיינבל הכול ממוחזר וידידותי לסביבה, הן הסחורה והן החנות עצמה. יש אלבומי תמונות שעטיפתם עשוייה מתקליטים של סטרדיי נייט פיבר (שנייה למטה); תיקי לפטופ מחליפות צלילה, וארנקים מצמיגים (שלישית למטה), וכן שעונים ללא בטריות הפועלים על מים (רביעית). אפילו השלט בכניסה פועל על אנרגיה סולארית.










האשמתי אותו בדו-פרצופיות. הרי רק לאחרונה קראנו בספר המוצלח והמעוצב PIG 05049 שאפילו ביין ובבירה יש ג'לטין. אבל הוא המשיך להתקיף אותי במיילים עם אופציות טבעונית וידידותיות לסביבה נוספות. ויש די הרבה, למשל, ב-MoonShoes יש נעליים ומוצרים טבעונייים; ב-Nimli, אתר מוצלח במיוחד, יש מוצרים שהם לא רק טבעוניים, אלא גם טבעיים, ממוחזרים ובסחר הוגן; ב-Fashion Consciene מציעים מגוון של מוצרי אופנה שיוצרו באופנים אתיים לנשים. לפעמים, צריך להחליט מה יותר חשוב - החיות או הסביבה, אם כי ניתן למצוא מוצרים שהם גם וגם. למשל, מגפיים מגומי טבעוני ממוחזר של חברת מליסה בעיצוב של ויויאן ווסטווד, וכל המוצרים של Automie Project.


אבל בסופו של חשבון, לא כל כך התחשק לי לקנות מגפיים מצמיג ממוחזר. חיפושיי אצל החשודים הרגילים העלו חרס, וגם באתרים נוספים שמצאתי בזיעת אפיי - Gravitypope ו-Endless - בהיתי ללא תוצאות. נאלצתי לפנות בבושת פנים לחברתי רחלי. "מה התקציב שלך", היא שאלה בטון ענייני עד אימה. בשלב זה הבנתי שככל הנראה, עלי לרכוש שני זוגות. האחד, זוג מחמם ופרקטי, והשני - אסתטי. או למעשה שלושה זוגות, ואפילו ארבעה, שכן לאחרונה פיתחתי אובססיה לנעלי אוקפורד בשחור-לבן, שאינן מספקות את הערגה לנעליים גבוהות. רחלי הציעה שני כיוווני פעולה. לצרכים הפרקטיים עלי לפנות לטרטורן, ואילו לצרכי האסתטיים עלי לפנות לאי ביי. אף על פי שהיא מייד איתרה לי מגפי פרגאמו מדהימים מיד שנייה, המחשבה לרכוש דבר מה בלי האופציה להחזירו העלתה לי את הלחץ דם. הלכתי אם כן על האופציה של טרטורן, מתנחמת בכך שלכל הפחות אינן עשויות מעור, אלא מגומי, אך מוטרדת בשל ריפודן הבשרי, מבד פלוסין.


ברגע שהתחלתי להתלבט מול האתר של טרטורן, נזכרתי בחוויית הקניות האלוהית שהיתה לי ב-Zappos, אתר שמתמחה במכירת נעליים, ומצטיין בשירות הלקחוחות הטוב ביותר ביקום. בזאפו'ז פוטרים את הלקוח מדמי משלוח, גם על פריטים מוחזרים, ושולחים את ההזמנה במהירות, תוך כארבעה ימים. העובדים חביבים ביותר, אבל בלי לעצבן, מה שהופך את כל חווית הקנייה לכיפית ונטולת לחצים (לכתבה על זאפו'ז בניו יורקר לחצו כאן). אבל החוויה של שנה שעברה לא הגיעה לקרסוליה של זו הנוכחית. הזמנתי זוג מגפי טרטורן מגומי בצבע זית בהינף הקשה, ללא חששות וללא השגות. ידעתי שיש על מי לסמוך. כאשר הגיעו המגפיים, שהתגלו כקוליים ביותר, כמובן שלא הייתי מסופקת. המידה לא בדיוק התאימה, בהחלט, והצבע אכזב אותי קמעה. אבל לא היתה סיבה להיכנס להתקף חרדה. הרמתי אליהם טלפון בשאננות, וענתה לי עובדת אדיבה. היא מייד שלחה לי זוג נוסף במידה אחרת ללא חיוב, והציעה שאשאיר אצלי את הזוג הנוכחי. "תוכלי להשוות ביניהם, ולהחליט." למילים אלה ייחלתי כל חיי. כל משאלותיי התגשמו להן. לשבת בבית, לזמן אלי מומחים ויודעי דבר, לערוך מחקר מקיף, ולבצע החלטה שקולה. אבל זה עוד כלום. המוכרת המשיכה, "תרצי את הזוג הנוסף בירוק זית, או בצבע אחר?". "אני יכולה לקבל אותו בכחול?", שאלתי בהיסוס, לא מאמינה למשמע אוזניי. לא רק שיכולתי להשאיר אצלי את הזוג הראשון, אלא שזאפו'ז לא חייבו אותי עבור המשלוח של הזוג השני. קיבלתי גם שדרוג מיוחד למועדון הווי איי פי שלהם, שכולל ככל הנראה את קהילת האובססיביים בארה"ב, וחבריו מקבלים את המשלוחים תוך יום. סגרנו את השיחה בחנופה הדדית.


תוך יום הגיע הזוג הנוסף. לאחר רביצה בת יומיים בסלון, העזתי לפתוח את הקופסא, שנחה לה לצד קופסא תואמת. כמובן שגיליתי שהמידה שהזמנתי בפעם הראשונה היא הנכונה. לרגע שקלתי להזמין זוג נוסף במידה הנכונה בכחול, אך נס התרחש. עייפתי אפילו את עצמי. הלכתי לסניף של יו פי אס בגאון, ונתתי לפקיד את הקופסא. זאפו'ז מספקים תויות משולמות מראש עבור החזרות, דרך המייל או דרך הדואר. גם חברות אחרות מספקות תוויות שכאלה, אבל לעולם לא נתקלתי בחברה שמוכנה לשלוח זוג נוסף ללא חיוב וללא דמי משלוח.


לפתע היתה לי הארה. זאפו'ז למעשה פיתחו מנגנון שירות לקוחות מיוחד, ידידותי לאובסס. הם מרוויחים ממנו יותר מהלקוח, כי כל התלבטות, קלה ככל שתהיה, זוכה לפתרון נוח וזול, ומאפשרת קניה. וכך הרגתי שתי ציפורים במכה אחת: רכשתי זוג מגפיים ידידותיים-לחיה-למחצה, אך יותר חשוב, ידידותיים לאובסס.



10 comments:

  1. I'm personally a big fan of nycocd blog. Thanks for sharing this post.
    clipping path service

    ReplyDelete